TRANSPORT: CARGO / Lutkovno gledališče Maribor / KONTEKSTY X: W NIEZNANE
Cześć hiperrealistycznej scenografii. Dwie hiperrealistyczne miniatury lalek montują część stacji benzynowej.

TRANSPORT: CARGO / Lutkovno gledališče Maribor / KONTEKSTY X: W NIEZNANE

Twórcy

autorzy: Tin Grabnar, Ana Duša, Tjaša Bertoncelj, Urša Majcen

reżyseria i autor koncepcji: Tin Grabnar
dramaturgia: Ajda Rooss
tekst: Ajda Rooss i Tin Grabnar
scenografia i opracowanie plastyczne: Sara Slivnik
kostiumy: Tina Bonča
muzyka i opracowanie dźwiękowe: Mateja Starič
projekt światła: Gregor Kuhar
model 3D i projekt postaci: Aleksander Andželović
projekt bezprzewodowego systemu oświetleniowego: Matej Lazar
asystenci scenografa: Katarina Planinc i Laura Krajnc
konsultacja językowa: Metka Damjan
realizacja dźwięku: Aljaž Fredi Novak
realizacja światła: Gregor Dvornik

Obsada

Vesna Vončina & Uroš Kaurin

Data premiery

19.08.2024

Czas trwania

40 min.

Rekomendowany wiek widzów

Od 15 lat.
Ikona określająca kategorię wiekową: młodzież i doroślimłodzież i dorośli

Cena biletu 50 zł/os.

 

UWAGA! Spektakl kameralny, liczba widzów i widzek ograniczona.

Zachęcamy do rezerwacji karnetu na 3 spektakle z projektu TRANSPORT

 ("Cargo", "Departure", "Connecting flights") w cenie 120 zł.

 

Rezerwacja karnetu przez Biuro Obsługi Widzów:

518 615 556
bow@teatranimacji.pl

lub zakup w kasie biletowej Teatru.

 

Scena Nova, CK Zamek

Spektakl z napisami w języku polskim.

Czy umiesz podróżować bez śladu? „Transport” to międzynarodowy projekt teatralny zainicjowany przez słoweńskiego reżysera Tina Grabnara, który łączy sześć teatrów z Polski, Słowenii, Estonii, Litwy i Czech. Podczas KONTEKSTÓW X zaprezentujemy trzy z sześciu powstałych spektakli. Każdy z nich opowiada inną historię, dla których wspólnym punktem wyjścia jest transport jako jeden z kluczowych mechanizmów współczesnego świata. Projekt łączy precyzyjny ruch, hiperrealistyczną scenografię i bogatą warstwę dźwiękową, tworząc przejmujące doświadczenie artystyczne.

Dokąd prowadzi droga, która nigdy się nie kończy?

„CARGO” przenosi widzów w realia współczesnego handlu, gdzie szybkość i dostępność napędzają wzrost gospodarczy, ale równocześnie prowadzą do nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych, zanieczyszczenia środowiska i łamania praw pracowniczych. Śledzimy losy kierowcy ciężarówki, który pod presją czasu musi dostarczyć ładunek w nieludzko krótkim terminie. Noc przynosi niespodziewane spotkanie, a poranek – wstrząsające wydarzenie, które otwiera przestrzeń do refleksji nad moralnymi i etycznymi dylematami.

Spektakl stawia pytania o nasze codzienne przyzwyczajenia, wzorce konsumpcji i sposoby przemieszczania się. Opowiada o polityce kształtującej teraźniejszość i szuka odpowiedzi, jak budować przyszłość uczciwszą i bardziej odpowiedzialną ekologicznie, dziś, w realiach kryzysu klimatycznego.

Realistyczne modele magazynów, autostrad, stacji poboru opłat i parkingów dla tirów, zbudowane w mikroskali i animowane na oczach publiczności, przywołują skojarzenia z techniką animacji poklatkowej. Figurki ludzi i pojazdów ożywają dzięki pracy animatorów, którzy precyzyjnie rekonstruują kolejne sytuacje i zdarzenia. 

 

Zachęcamy do obejrzenia cyklu trzech spektakli tworzących imponującą całość:

 

11.00 DEPARTURE / LJUBLJANA PUPPET THEATRE (Słowenia)

12.00 CARGO / MARIBOR PUPPET THEATRE (Słowenia)

13.00 CONNECTING FLIGHTS / BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Polska)

 

 

13.00 DEPARTURE / LJUBLJANA PUPPET THEATRE (Słowenia)

14.00 CARGO / MARIBOR PUPPET THEATRE (Słowenia)

15.00 CONNECTING FLIGHTS / BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Polska)

 

 

17.00 CONNECTING FLIGHTS / BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Polska)

18.00 DEPARTURE / LJUBLJANA PUPPET THEATRE (Słowenia)

19.00 CARGO / MARIBOR PUPPET THEATRE (Słowenia)

 

Tin Grabnar działa na styku praktyk performatywnych i teatralnych, zwłaszcza jako dogłębny badacz i analityk współczesnej sztuki lalkarskiej. W 2015 roku ukończył studia w Akademii Teatru, Radia, Filmu i Telewizji w Lublanie pod kierunkiem Sebastijana Horvata. Swoją wiedzę pogłębiał poprzez współpracę z uznanymi reżyserami, takimi jak Tomi Janežič, Tomažem Pandurem i Jernejem Lorenciem. Dało mu to wszechstronny wgląd w różne praktyki teatralne i strategie performatywne. Jego prace umiejętnie łączą elementy tańca, improwizacji, współczesnego lalkarstwa, magii, performansu i sztuki wizualnej. Za produkcje „Somewhere Else” i „Still Life”, wyprodukowane przez Ljubljana Puppet Theatre, otrzymał wiele krajowych i międzynarodowych nagród. W swojej twórczości skupia się na wizualnie mocnych i głębokich kontekstowo przedstawieniach, które poruszają emocjonalne, etyczne i filozoficzne kwestie, podkreślając zrównoważony styl życia jako podstawowy motyw zarówno w treści, jak i kontekście produkcji.

 

INFORMACJA DLA OSÓB SZCZEGÓLNIE WRAŻLIWYCH:

Spektakl grany w bardzo kameralnej przestrzeni, w bliskim kontakcie z aktorami. Spektakl podejmuje wątki wyzysku pracowników, pracy seksualnej, samotnego rodzicielstwa, samotności.

 

fot. Boštjan Lah