WSZYSTKO JEST DOBRZE, JESTEŚMY SZCZĘŚLIWI czytanie performatywne
Malina Prześluga
director: Artur Romański
duration: wkrótce
Young people and adults
producers

obsada:
Magdalena Dehr
Aleksandra Leszczyńska
Zuzanna Łuczak Wiśniewska
Katarzyna Romańska
Krzysztof Dutkiewicz
Igor Fijałkowski
Oleh Nesterov

tekst: Malina Prześluga
reżyseria: Artur Romański
opieka scenograficzna: Natalia Krynicka
muzyka: Maciej Kuśnierz

spectacle description

Życie składa się z małych czynności. Spacery z psem. Remont domu. Wyczuwanie kopnięć dziecka w łonie. Ta zwyczajność może w jednej chwili zostać gwałtownie przerwana.

Tak dzieje się w polifonicznym dramacie Maliny Prześlugi z 2019 roku. Nagłe bombardowanie wytrąca bohaterów z rytmu, zaburza pozornie nienaruszalny ład. Wszelkie "problemy pierwszego świata" przestają mieć znaczenie. Czyjś mąż nie przychodzi do domu, umiera pies, zamykane są kina i kawiarnie, budynki zmieniają się w gruz. Wojna trwa w najlepsze. I jest coraz gorzej. Dochodzi do tego, że przeciętni przedstawiciele klasy średniej stają się uchodźcami. Ale Prześluga nie wspomina o, choćby, Syrii - pisze o hipotetycznej Polsce z przyszłości, rozdartej konfliktem militarnym.

Pozornie uprzywilejowani obywatele dokonują masowego exodusu za granicę kraju. Owa ucieczka poprzedzona jest sceną absurdalnego kursu "bycia uchodźcą" (który "pomaga" wczuć się w nadchodzące upodlenie). Nie dla każdego ta wędrówka skończy się pomyślnie. Ale w człowieku w sytuacji ekstremalnej kiełkuje niezłomna wola życia, jak u "osy w szklance z herbatą, drzew, co wyrastają na betonie, dwuletniego ziemniaka, kiełkującego w piwnicy bez światła"... Właśnie ta siła każe kolejnym osobom płynąć na przepełnionych pontonach ku granicom Europy, pomimo świadomości ogromnego ryzyka. Ten problem może niegdyś dotyczyć i nas, pozornie nietykalnych, alienujących się.

"Wszystkie te zdarzenia dnia codziennego, które nam się wydają sprawami nie do przejścia, mogą przecież z dnia na dzień stracić znaczenie. I nagle cały ten nasz dobrobyt mentalny, ta beztroska, bezrefleksja kończą się ot tak" - mówi autorka w wywiadzie udzielonym miesięcznikowi Dialog (/2019).

Prześluga stworzyła dzieło, w którym mistrzowsko zmienia tonacje - najpierw wprowadza odbiorcę w stan komfortu, usypia jego czujność, a następnie atakuje z całą mocą. W finale los człowieka komentują drzewo i kamień - milczące nieożywione struktury, które ostatecznie zyskują większe znaczenie niż upodlony, stłamszony człowiek. A leitmotivowe słowa "Wszystko jest dobrze", choć przez większą część utworu jawią się jako mantra, autoafirmacja, a następnie rodzaj modlitwy pomagającej przetrwać koszmar wojny - w finałowej piosence obracają się przeciwko tym, którzy odwracają wzrok od tragedii.

Rekomendowany wiek Widzów: od 16 lat

Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem twórców oraz literaturoznawcy, teatrologa i krytyka teatralnego Piotra Dobrowolskiego.


Partner czytania


Premiere: 10.04.2022
schedule
aktualnie brak terminów