Frida la Vida!
Creators
Reżyseria i scenografia: Ewa Maria Wolska
Scenariusz: Karolina Martin, Ewa Maria Wolska, Anna Złomańczuk
Choreografia: Dorota Baranowska, Małgorzata Lipczyńska
Reżyseria światła: Emil Lipski
Cast
Monika Markowska
Release date
Duration
Recommended viewer age
Frida fascynuje nas przede wszystkim dlatego, że była konkwistadorką szczęścia: o to, by złapać je choćby na chwilę, walczyła naprawdę namiętnie, ale i z poczuciem humoru. Powtarzała często, że od życia nie można oczekiwać za wiele, lecz zarazem - pomimo nieustannych cierpień i chorób - prowadziła niesamowicie intensywne życie, kochała na zabój, a w twórczości starała się nie kierować niczym prócz „autentycznych lirycznych impulsów".
Z ironią i dystansem obchodziła się z „la Peloną", meksykańską figurą śmierci, by bronić pełni życia. Frida to dla nas wrażliwość połączona z siłą, czyli to, co w kobietach cenimy najbardziej.
Scenariusz zbudowany jest nieomal wyłącznie z tekstów samej malarki, co pozwala nie tylko zobaczyć Fridę, ale także usłyszeć jej głos, pełen poezji, kolorów i namiętności. Teksty Fridy są wciąż prawie nieznane, choć są równie niezwykłe, jak jej malarstwo. W naszym spektaklu korzystamy z bogatej korespondencji malarki oraz jej dziennika, który prowadziła przez ostatnie, niezwykle burzliwe 10 lat życia.
Teksty autorstwa Fridy Kahlo wykorzystane w spektaklu pochodzą z książki "Frida. Życie i twórczość Fridy Kahlo" H. Herrery, w tłumaczeniu Barbary Cendrowskiej, na warunkach licencji "Creative Commons - uznanie autorstwa".
Pokaz przedpremierowy spektaklu powstał dzięki stypendium artystycznemu Prezydenta Miasta Białegostoku, przy współpracy z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziałem Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.
Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Spektakl objęty jest Patronatem Honorowym Ambasady Meksyku w Polsce.
Spektakl zrealizowany został w ramach projektu „Szklarnia – Inkubator Teatralny", w ramach programu Przestrzenie Sztuki.
Program Przestrzenie Sztuki finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Projekt dofinansowano ze środków budżetu państwa oraz ze środków Urzędu Miasta Łodzi.