Choć historia Teatrzyku Zielona Gęś sięga już blisko osiemdziesięciu lat, teksty autorstwa Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego nadal zachwycają publiczność. Reżyser Paweł Aigner wprowadza widza w labirynt powiązań, w którym to, co dawne, przeplata się z tym, co współczesne. Liczne odniesienia do postaci obecnych na aktualnej scenie politycznej i kulturowej unowocześniają przekaz i sprawiają, że jego treść jest zrozumiała również dla młodszych odbiorców, którzy niekoniecznie muszą odnajdywać się w realiach twórczości Gałczyńskiego.
W misternie snutej arabesce dowcipów nie brak gorzkiej refleksji zarówno na temat obecnego stanu kultury w Polsce, jak i samego statusu artysty. Każda z tytułowych konwulsji przekracza coraz bardziej ustanowioną wcześniej granicę absurdu. Rzeczywistość, w której funkcjonują bohaterowie, jest przez nich nieustannie podważana, co prowadzi do komicznych, a jednocześnie głęboko przemyślanych refleksji związanych z istotą funkcjonowania kultury w naszym kraju. Aigner krytykuje konserwatywny światopogląd i zwraca uwagę na wynikające z niego ograniczenia i zahamowania procesów kulturotwórczych. Marionetki wykorzystane w spektaklu odgrywają tu szczególną rolę. Ich wygląd jest karykaturalny i odzwierciedla negatywne cechy społeczeństwa eksponując je w przerysowany i groteskowy sposób. Całość uzupełnia scenografia zaprojektowana przez Pavla Hubičkę, która nie tylko w mistrzowski sposób oddaje satyryczną atmosferę spektaklu, ale tworzy także wizualny kontekst dla fabuły każdego skeczu. Licznie występujące w spektaklu rekwizyty (złote kobiety-gęsi, słoń balansujący na piłce, posąg Heraklesa nazywanego Heraklitem) potęgują wrażenie absurdu i prowokują widzów do uważnego przyglądania się rzeczywistości, która nie zawsze jest taka, jaka wydaje się na pierwszy rzut oka. Spektakl Poznańskiego Teatru Animacji to wyśmienita uczta dla widza spragnionego zarówno inteligentnego humoru, jak i estetycznych wrażeń.
Autor: Adam Szydzik
Data publikacji: 22.10.2023
Źródło: https://bajpomorski.art.pl/aktualnosci,11,pl,news,11,1,1062.html
Recenzowany spektakl: TEATRZYK ZIELONA GĘŚ CZYLI WSTRZĄS METAFIZYCZNY W PIĘTNASTU KONWULSJACH