GĘŚ RATUJE MAŁE WARSZAWSKIE SPOTKANIA TEATRALNE

Teatr i Dziecko

Małe warszawskie Spotkania Teatralne otworzyło przedstawienie poznańskiego Teatru Animacji „A niech to gęś kopnie” w reżyserii Marty Guśniowskiej. Był to  debiut reżyserski artystki - znakomitej autorki tekstów dla dzieci. Bardzo udany pod każdym względem.
Tytułowa gęś jest chuda, brzydka, ma niską samoocenę, nie ma przyjaciół i nie ma chęci do życia… I cóż ma z takim życiem zrobić? Nie widać przecież w nim sensu. A może by tak kogoś namówić do pomocy w odebraniu  życia?  Gęś planuje zostać pożarta przez chytrego zwierzaka.  Jednak on nie może… Patrząc na niezbyt piękną, a wręcz odrażającą, fizjonomię bohaterki odchodzi mu apetyt na małe co nieco…
Ale lis nie chce zostawić gęsi z problemem. Proponuję, żeby jej oprawcą został wilk.  Zanim jednak docierają do konsumenta, między bohaterką a lisem zawiązuje się malutka, cienka nić przyjaźni. Wilk uradowany świeżutkim mięskiem przyrządza gęsinę na gorąco. Ale gdy  gęś już jest w garnku bohaterka zdaje sobie sprawę, że odnalazła jednak sens życia…..  Temat przedstawienia, wbrew obiegowym opiniom niedostępny dla młodej widowni,  przedstawiony został  sposób lekki i dowcipny. Dzięki temu trudny problem poruszany w spektaklu był bardziej czytelny i dostępny.
   Na uwagę zasługuje scenografia i lalki. Stare komody stają się światem bohaterów. Tutaj wszystko się odbywa. Daje to poczucie tajemniczości. Scena jest bardzo klimatycznie oświetlona, bo dzieją się na niej sceny jak z dobrego kryminału. Ale nie towarzyszy temu strach. Obawiałam się reakcji dzieci, ale ich żywe reakcje i śmiech zupełnie  rozwiały te obawy. 
Niedużej wielkości lalki wykonane zostały z aptekarską dokładnością i były tak bajowe, że nie można od nich oderwać oczu.   Dlaczego w tytule stwierdziłam,że gęś uratowała Małe Warszawskie Spotkania Teatralne? Może nie miała prawa, bo wszystkich spektakli dla najmłodszych nie zobaczyłam, ale czytałam recenzje i rozmawiam z dziennikarzami teatralnymi i niestety wszyscy mieli podobny pogląd: poziom tych spotkań jest dość niski. Nie jestem krytykiem teatralny. Ja mogę pisać podoba mi się, nie podoba mi się. I na tej zasadzie bazując wypowiadam mój sąd. "A niech to gęś kopnie" to spektakl na wysokim poziomie. Teatr Animacji opowiedział o ważnym problemie w mistrzowskim wykonaniu!

Autor: Teatr i Dziecko

Data publikacji: 29.03.2015

Źródło: http://teatridziecko.blogspot.com/

Recenzowany spektakl: A NIECH TO GĘŚ KOPNIE!

Inne recenzje

„Kto nie uśmiechnąłby się na myśl o archetypowej postaci babci – drobniutkiej staruszki o siwych włosach, emanującej ciep...”
Karolina Przystupa, portal teatralia.pl,
czytaj całą recenzję
„Le rideau est à peine levé sur le spectacle de marionnettes polonais Oh ! L'Oie, l'Oie !, livré pour la toute première f...”
Sophie Pouliot, revuejeu.org,
czytaj całą recenzję
„To bardzo dobry rok dla poznańskiego Teatru Animacji. Pierwszy sezon dyrekcji Marka Waszkiela przyniósł kilka świetnych ...”
Szymon Kazimierczak, miesięcznik "Teatr",
czytaj całą recenzję
„W bajkach zwierzęta przypisane mają zwykle cechy, które kojarzą się z nimi w sposób nierozerwalny. I tak lis jest dla na...”
Ewelina Szczepanik, teatrdlawas.pl,
czytaj całą recenzję
„Nieomal dekadę temu Janusz Ryl-Krystianowski, ówczesny dyrektor Teatru Animacji w Poznaniu, wystawił sztukę nieznanej sz...”
Justyna Czarnota, "Teatr lalek" nr 1/2015,
czytaj całą recenzję
„Teatr dla dzieci zajmuje dosyć wstydliwe miejsce w krytyce teatralnej. Teatr dla dzieci umniejsza wartość krytyka i teat...”
Katarzyna Michalik-Jaworska,
czytaj całą recenzję
„Małe Warszawskie Spotkania Teatralne otworzył spektakl z Teatru Animacji w Poznaniu. Znakomita autorka tekstów dla dziec...”
Wiesław Kowalski, teatralny.pl,
czytaj całą recenzję
„Gęś, główna bohaterka bajki Marty Guśniowskiej, jest właściwie antybohaterką. Brzydka, chuda, cierpi na bezsenność; nikt...”
Joanna Targoń, sztukawspolczesna.org,
czytaj całą recenzję
„Marta Guśniowska to - obok Maliny Przeslugi - jedna z najpłodniejszych i najczęściej wystawianych dziś współczesnych dra...”
Anna Szymańska, Dziennik Teatralny, .
czytaj całą recenzję
„Zaczynamy od Narratora, który pisze – jak się wydaje - kryminał:Rzecz się dzieje w lesie, gdzie Lis szykuje się do napad...”
Magdalena Woźniak, dziecipoznan.pl, .
czytaj całą recenzję
„Gęś to wyjątkowo dziwny ptak i w kulturze polskiej uruchamia bardzo różne skojarzenia. Z jednej strony bywa synonim głup...”
Stefan Drajewski, Głos Wielkopolski , .
czytaj całą recenzję
„Sensacja: Marta Guśniowska – autorka licznych dramatów, od dziesięciu lat granych w teatrach lalek, a ostatnio także w t...”
Juliusz Tyszka, teatralny.pl, .
czytaj całą recenzję